bijdrage # 1

DARKLOUPE

michal osowski - live geluid | karel doing - live beeld

Bekijk deze film full screen op Vimeo door op de titel in de linkerbovenhoek te klikken.

darkloupe - fragment (2012 versie)

 

de audio-visuele performance darkloupe is geïnspireerd door de ideeën van cobra-lid constant nieuwenhuys voor een new babylon, een utopische stad waarin de mens bevrijd is van lichamelijke arbeid en zich kan richten op het spel (homo ludens). _doing en osowski bouwden een aantal optische en acoustische toys waarmee zij live een hypnotiserende omgeving creeëren waarin de toeschouwer ondergedompeld wordt. _er wordt gebruik gemaakt van beeld- en geluidsfeedback waardoor de schijnbaar nietige objecten uitvergroot worden. _met behulp van eenvoudige technologie projecteren zij een dynamische, pulserende wereld

crimmp_07, karel doing, michal osowski, darkloupe, clara saito, all dead, lookimng for apoekoe, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam, arnold schalks

in 2008 werd karel doing door frank van berkel uitgenodigd om beelden te maken bij de rotterdamse school #11, de laatste aflevering van een serie concerten nieuwe muziek in lantaren venster. _van berkel koppelde doing met de van oorsprong poolse componist michal osowski. _osowski was aan het afstuderen aan de compositieafdeling van codarts. _ze kenden elkaar niet, maar het klikte. _doing vroeg osowski vervolgens om een compositie te maken voor zijn film liquidator

|kd| in 2010 vroeg ik het nederlands filminstituut of ze een film in hun archief hadden, die op de rand van het totale verval verkeerde, maar nog net te redden was. _ze boden me de stomme film haarlem uit 1922 van de nederlandse filmpionier willy mullens aan. _mullens maakte in de jaren twintig films over steden, om die vervolgens aan die gemeentes te verkopen. _haarlem kocht zijn film, en een kopie werd verkocht aan een italiaanse organisatie, die het toerisme naar nederland wilde bevorderen. _de film verdween in een archief en dook later, ernstig aangetast door schimmels, weer op. _de film werd op een hoge resolutie digitaal gekopieerd en fragmenten ervan zijn in de film verwerkt. _in die fragmenten zie je de transitie van nog goed geconserveerd beeld naar beeld dat helemaal vervormd is of zelfs totaal verdwijnt. _het lijkt alsof het beeld vloeibaar is geworden. _michal heeft op zijn eigen manier met vervorming gewerkt. _voor de soundtrack gebruikte hij verschillende geluidsbronnen, waarvan de vervorming door veranderingen in het beeld werden aangestuurd ||

darkloupe begint in/met het donker. _de basisingrediënten voor het beeld zijn lenzen en lichtflitsen. _het live beeld ontstaat in een gedeconstrueerde filmprojector, een 'toverlantaarn' die bestaat uit een reeks losse lenzen, lampen, dia’s en maskers. _dat beeld wordt weer gefilmd en geprojecteerd. _het beeld oogt aanvankelijk abstract, maar gaandeweg onderscheidt de kijker de middelen waarmee de beelden werden gemaakt, en dat is ook de bedoeling. _de ontdekking dat je met profane middelen een magische wereld kunt oproepen is voor doing van essentieel belang. _het is een besef dat niet ontnuchtert, maar een sensatie die leidt tot verwondering en bewondering. _voor darkloupe maken de makers gebruik van een draaiboek met een globale volgorde, waarin ook ruimte voor improvisatie is opgenomen

|kd| die vrijheden houden het spannend. _elke keer ontdekken we iets nieuws of voegen we iets toe. _ik heb een idee voor een nieuwe serie objecten. _ocw is de eerste locatie voor een tournee langs een aantal europese steden. _de laatste is in november 2012. _als we komende zomer in de parijse cinematheque staan moet darkloupe zijn uitgegroeid tot een programma dat op zichzelf kan staan ||

 

crimmp_07, karel doing, michal osowski, darkloupe, clara saito, all dead, lookimng for apoekoe, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam, arnold schalks

karel doing & michael osowski aan het werk

michal osowski is componist, computerkunstenaar en performer. _hij is geboren in polen en woont sinds 2001 in nederland. _hij studeerde sonologie en volgde een master opleiding klassieke compositie. Hij nam ook deel aan cursussen op het ircam in parijs met als thema interactieve interdisciplinaire performances. _hij werkt samen met schilders, dansers en filmmakers aan performances en interactieve composities