DARKLOUPE
michal osowski - live geluid | karel doing - live beeld
Bekijk deze film full screen op Vimeo door op de titel in de linkerbovenhoek te klikken.
darkloupe - fragment (2012 versie)
de audio-visuele performance darkloupe is geïnspireerd door de ideeën van cobra-lid constant nieuwenhuys voor een new babylon, een utopische stad waarin de mens bevrijd is van lichamelijke arbeid en zich kan richten op het spel (homo ludens). _doing en osowski bouwden een aantal optische en acoustische toys waarmee zij live een hypnotiserende omgeving creeëren waarin de toeschouwer ondergedompeld wordt. _er wordt gebruik gemaakt van beeld- en geluidsfeedback waardoor de schijnbaar nietige objecten uitvergroot worden. _met behulp van eenvoudige technologie projecteren zij een dynamische, pulserende wereld
in 2008 werd karel doing door frank van berkel uitgenodigd om beelden te maken bij de rotterdamse school #11, de laatste aflevering van een serie concerten nieuwe muziek in lantaren venster. _van berkel koppelde doing met de van oorsprong poolse componist michal osowski. _osowski was aan het afstuderen aan de compositieafdeling van codarts. _ze kenden elkaar niet, maar het klikte. _doing vroeg osowski vervolgens om een compositie te maken voor zijn film liquidator
|kd| in 2010 vroeg ik het nederlands filminstituut of ze een film in hun archief hadden, die op de rand van het totale verval verkeerde, maar nog net te redden was. _ze boden me de stomme film haarlem uit 1922 van de nederlandse filmpionier willy mullens aan. _mullens maakte in de jaren twintig films over steden, om die vervolgens aan die gemeentes te verkopen. _haarlem kocht zijn film, en een kopie werd verkocht aan een italiaanse organisatie, die het toerisme naar nederland wilde bevorderen. _de film verdween in een archief en dook later, ernstig aangetast door schimmels, weer op. _de film werd op een hoge resolutie digitaal gekopieerd en fragmenten ervan zijn in de film verwerkt. _in die fragmenten zie je de transitie van nog goed geconserveerd beeld naar beeld dat helemaal vervormd is of zelfs totaal verdwijnt. _het lijkt alsof het beeld vloeibaar is geworden. _michal heeft op zijn eigen manier met vervorming gewerkt. _voor de soundtrack gebruikte hij verschillende geluidsbronnen, waarvan de vervorming door veranderingen in het beeld werden aangestuurd ||
darkloupe begint in/met het donker. _de basisingrediënten voor het beeld zijn lenzen en lichtflitsen. _het live beeld ontstaat in een gedeconstrueerde filmprojector, een 'toverlantaarn' die bestaat uit een reeks losse lenzen, lampen, dia’s en maskers. _dat beeld wordt weer gefilmd en geprojecteerd. _het beeld oogt aanvankelijk abstract, maar gaandeweg onderscheidt de kijker de middelen waarmee de beelden werden gemaakt, en dat is ook de bedoeling. _de ontdekking dat je met profane middelen een magische wereld kunt oproepen is voor doing van essentieel belang. _het is een besef dat niet ontnuchtert, maar een sensatie die leidt tot verwondering en bewondering. _voor darkloupe maken de makers gebruik van een draaiboek met een globale volgorde, waarin ook ruimte voor improvisatie is opgenomen
|kd| die vrijheden houden het spannend. _elke keer ontdekken we iets nieuws of voegen we iets toe. _ik heb een idee voor een nieuwe serie objecten. _ocw is de eerste locatie voor een tournee langs een aantal europese steden. _de laatste is in november 2012. _als we komende zomer in de parijse cinematheque staan moet darkloupe zijn uitgegroeid tot een programma dat op zichzelf kan staan ||
karel doing & michael osowski aan het werk
michal osowski is componist, computerkunstenaar en performer. _hij is geboren in polen en woont sinds 2001 in nederland. _hij studeerde sonologie en volgde een master opleiding klassieke compositie. Hij nam ook deel aan cursussen op het ircam in parijs met als thema interactieve interdisciplinaire performances. _hij werkt samen met schilders, dansers en filmmakers aan performances en interactieve composities