& VERDER
LINKS RICHTEN / AIMING
LEFT
rotterdam / london
|kd| nederlanders hebben keer op keer voor een politiek gekozen die, wat mij betreft, een verkeerde weg insloeg. _de regering die er nu zit is de klap op de vuurpijl. _nog niet zo lang geleden riep de staatsecretaris van ocw (!?), dat het weer eens tijd is voor TOPkunst. _de culturele elite, oftewel de bovenlaag die het in de kunsten voor het zeggen heeft en bepaalt waar wel of geen geld naartoe gaat, en daardoor indirect aanstuurt wat er wel en niet gemaakt wordt, heeft zich daarbij aangesloten. _ik vind exact het tegenovergestelde, namelijk dat het nu juist tijd is voor socialer vormen van kunst, waarbij samenwerking tussen kunstenaars, disciplines en communities centraal staan. _maar het huidige beleid heeft geen directe invloed op mijn keuzes. _ik kan nog steeds zelf bepalen wat voor kunst ik maak. _toch heeft het een indirect negatief effect, omdat er ineens minder geld is voor de soort kunst die ik belangrijk vind en dus ook voor de podia die die kunst kunnen en willen presenteren. _het zorgwekkende is, dat directeuren van die podia onder druk worden gezet om met die tendens mee te gaan. _velen zwichten. _ik heb de indruk dat de veranderingen in het culturele landschap niet zozeer te maken hebben met de absolute omvang van het cultuurbudget, maar meer met de keuzes die van hogerhand worden gemaakt. _de culturele elite is van oorsprong een linkse elite. _zo’n elite zou zich volgens zijn principes moeten afzetten tegen het gedachtengoed van de pvv en gelijkgestemden, maar ze steunt dat. _ze zou eigenlijk karakter moeten tonen en met rechte rug opkomen voor een gevarieerd kunstaanbod. _het is voor mij weliswaar problematisch dat subsidiestromen opdrogen, maar dat is tegelijkertijd ook spannend en uitdagend. _het dwingt me om creatief te zijn, om alternatieven te vinden om mijn doel te bereiken. _maar waar ik werkelijk moeite mee heb is, dat mensen die zichzelf, gezien hun veronderstelde culturele bagage, hoogstaand en oordeelkundig achten, een project zonder motivering achteloos kunnen afwijzen als onbelangrijk en niet interessant. _ik kan dan proberen uit te leggen wat ik er belangrijk aan vind, maar ik krijg geen gehoor. _ik kan dan als een blinde stier op een dichte deur blijven beuken, maar ik vind het gezonder om een nieuwe omgeving te zoeken waarin ik mijn ideeën kan herijken. _londen is de volgende halte. _in die stad gebeurt allang veel met veel minder geld. _ik wil ervaren hoe dat voelt. _misschien ben ik, omdat ik al zolang in rotterdam zit, blind geworden voor de mogelijkheden hier. _ik denk dat ik door de verandering van omgeving rotterdam weer scherper zal kunnen zien