bijdrage # 1 | DE WISSELOS | barbara witteveen en jozef van rossum

bekijk de film in de full screen mode door op het icon full screen mode icoontje in de afspeelbalk te klikken.

om de banden met het ocw-publiek te versterken gaf ik de rotterdamse beeldend kunstenaar barbara witteveen opdracht om drie wisseltrofeeën te maken, die op drie achtereenvolgende crimmp-avonden onder het publiek zouden worden verloot. _barbara leverde daarvoor drie monumentale ossentongen.

 

barbara witteveen, de ossentong, crimmp_16, ocw, podium voor kleinschaligheden

“ze zijn net uit de oven en ik ben er erg blij mee. _wel even schrikken om zo'n gelikte tong te maken als trofee. _ik weet nog niet hoe ik de trofee moet omschrijven. _erotisch? _zacht vlees? _goed in de hand en hopelijk geen clownsmuts. _een schelp? _het kan ook een zoutvat zijn, er zitten onderin gaatjes ter verstrooing...” [bw]

barbara witteveen, wisselos, crimmp_16, ocw. podium voor kleinschaligheden

om de logistiek van de wissel te vereenvoudigen werd tenslotte voor een kleiner alternatief gekozen: de wisselos. _barbara maakte drie ossenkopjes die hun neus aflikken.

barbara witteveen, de ossentong, crimmp_16, ocw, podium voor kleinschaligheden

voor de verloting werd gebruik gemaakt van wisseloseieren gevuld met een kluit klei, die aan de bezoekers werd uitgereikt. _in één van de eieren zat een parel verstopt. _de vinder won de vrijdag-, zaterdag- of de zondagwisselos. _aan de wisselos zijn verplichtingen verbonden: de houder moet de wisselos bij de volgende crimmp-aflevering voor nieuwe verloting inleveren én een onbekende gast meenemen.

barbara witteveen, de ossentong, crimmp_16, ocw, podium voor kleinschaligheden

'likkepot'

omdat barbara toch al bezig was richtte zij in de ocw-wachtgang een tentoonstelling in. _met dezelfde voortvarendheid maakte ze de 'likkepot': een tot de verbeelding sprekend keramisch vat, waarin de bezoekers voortaan na afloop van de voorstellingen hun financiële bijdrage kunnen deponeren.

www.barbarawitteveen.nl