BESCHRIJVINGEN

voorbeelden van beschrijvingen van performatieve werken zoals die zullen verschijnen in een boek

ETMAAL 1 [1985]

Ik sta om middernacht in een donkere ruimte in een kring van twaalf gloeilampen met in het midden een metronoom die de seconden tikt. In dertig seconden loop ik een ronde langs de lampen en draai ze een voor een aan, meteen gevolgd door een ronde van dertig seconden waarin ik ze weer uitdraai.
Gedurende het eerste uur na middernacht loop ik enkele van dergelijke lichtrondes van een minuut, met gelijke tussenperiodes van duisternis.
In de volgende uren vermeerder ik het aantal lichtrondes volgens een zodanig oplopende reeks dat gedurende het middelste uur van de dag de lampen ononderbroken branden.
Na dat middaguur loop ik weer mijn lichtrondes in een zodanig aflopende reeks dat om middernacht de lampen weer uit blijven.

 

RINGWAVE 1 [1986]

Ik loop op het midden van de dag over de cirkel in de bestrating van het park. Rondom de cirkel staan, op gelijke onderlinge afstand, trommelaars die ononderbroken roffelen op hun snaartrommels. Een trommelaar die ik passeer roffelt op de hoogste geluidssterkte terwijl degene die op dat moment het verst van mij af staat zo zacht mogelijk roffelt.
Door hun individuele roffelsterkte voortdurend aan te passen aan mijn positie op de cirkel laten de trommelaars het geluid golvend ronddraaien in een tempo dat gelijk is aan dat van mijn lopen.
Naarmate de sterkte van het daglicht afneemt vermindert geleidelijk mijn looptempo. Als het donker is kom ik tot stilstand en daarmee stopt ook de beweging van het trommelgeluid.

 

RING [1990]

toine horvers, draaien/rotating, arnold schalks, crimmp_23, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdamtoine horvers, draaien/rotating, arnold schalks, crimmp_23, ocw, podium voor kleinschaligheden, rotterdam

flyer voor het festival theater aan de werf, utrecht, 1990 uit het archief van horvers-kenner jos deuss

Op ieder van de dertig plekken in de stad, waar volgens een zeventiende eeuws plan de bolwerken van een ovale verdedigingsmuur zouden liggen, wordt op een dag van zonsopgang tot zonsondergang geroffeld op een snaartrommel.
De trommelaars beginnen bij het eerste ochtendlicht met een zachte roffel die in de loop van de ochtend geleidelijk sterker wordt en na het middaguur weer afneemt tot stilte als de avond valt.

 

LANGUAGE [2015]

De vrouwen, die ieder een andere taal spreken, staan bij elkaar in een kleine kring.
Een van hen spreekt hardop in haar moedertaal een tekst uit over de klank van spreekstemmen.
De anderen proberen zacht en met zo weinig mogelijk vertraging met haar mee te spreken, door zich te concentreren op de klank, de intonatie en de mondbewegingen van de spreekster.
Daarna spreekt de volgende spreekster dezelfde tekst uit in haar moedertaal, begeleid door de andere stemmen.
Zo gaan de individuele stemmen en talen de kring rond, verbonden door de zacht murmelende echo van de andere stemmen.

 

-----------------------------------------------------------------------

 

PANORAMA

TOR LINE PANORAMA [2007]

Panorama van de Tor Line-werf in de haven van Rotterdam op 14 mei 2007 bij het begin van de avondschemering.

fragment 9-10 W-WN

En dan wordt mijn zicht naar het westen helemaal in beslag genomen door de achterkant van een groot schip, de Hansespirit uit Limasol, dat hier op de voorgrond aan de noordelijke kade ligt.
De zwartgelakte achterspiegel komt metershoog boven de waterlijn uit, en daarin zijn grote gaten, waar dikke touwen doorheen lopen waarmee het schip aan bolders op de kade vastligt.
Daarbovenuit torent over de hele breedte van het schip de helderwitte opbouw met trapconstructies van roodgelakte buizen op hoogte van de etages. Onder die trappen branden tl-buizen die de hele achtergevel ritmisch verlichten.
Schuin tegen de gevel hangt verticaal een oranje reddingsboot.
Op het hoogste punt is een radarconstructie die donker aftekent tegen de hemel die nog steeds iets lichter is.
Van de lange zijkant van het schip zie ik alleen een paar kranen die hoog boven de kade naar buiten steken.