bijdrage # 2 | LIQUIDATOR - [2010] - 7’47” | karel doing en michal osowski
het project liquidator begon met een onderzoeksvraag: waar ligt de uiterste grens van film conservering, en hoe ziet die eruit? _ filmmaker karel doing ging op zoek naar een film die op de rand van het totale verval verkeerde, maar nog net te redden was. _het nederlands filmarchief (eye) bood hem de stomme film haarlem uit 1922 van de nederlandse filmpionier willy mullens aan._mullens maakte in de jaren twintig films over steden, om die vervolgens aan die gemeentes te verkopen. _haarlem kocht zijn film, en een kopie werd verkocht aan een italiaanse organisatie, die het toerisme naar nederland wilde bevorderen. _de film verdween in een archief en dook later, ernstig aangetast door schimmels, weer op. _de film werd op een hoge resolutie digitaal gekopieerd en fragmenten ervan zijn in de film verwerkt. _in die fragmenten zie je de transitie van nog goed geconserveerd beeld naar beeld dat helemaal vervormd is of zelfs totaal verdwijnt. _het lijkt alsof het beeld vloeibaar is geworden. _de poolse componist michal osowski heeft op zijn eigen manier met vervorming gewerkt. _voor de soundtrack gebruikte hij verschillende geluidsbronnen, waarvan de vervorming door veranderingen in het beeld worden aangestuurd
bijdrage # 3 | RECAPITULATION - [2016] - 4’54” | korte film van karel doing, gareth davis (basklarinet) en machinefabriek (rutger zuydervelt)
sinds 2016 werkt karel doing samen met basklarinettist gareth davis en rotterdamse muzikant/geluidskunstenaar rutger zuydervelt (machinefabriek) aan live visuele optredens waarbij ze elementen van ambient, noise, drone and field recordings combineren met lengtes 8mm archieffilm